دانلود کتاب بحرالجواهر فی علمالدفاتر (نسخه خطی)
کتاب بحرالجواهر فی علمالدفاتر یکی از مهمترین رسالههای سیاقی دورۀ قاجار و دربرگیرنده اطلاعات آموزشی مفید و متضمن فوایدی چند در باب قواعد سیاق و فن دفترداری است. این اثر گرانبها، مسمی به (بحرالجواهر فی علمالفاتر) در زمان سلطنت محمدشاه قاجار، توسط عبدالوهاب شهشهانی نگاشته شد. دوره قاجار یکی از دورههای نسبتا پربار تدوین رسالههای سیاقی است، چنان که علاوه بر بحرالجواهر فی علمالدفاتر، میتوان از چند رساله دیگر که در این عصر تالیف شدهاند نام برد. معروفترین این رسالهها عبارتند از: فروغستان، قوانینالسیاق، خلاصه السیاق و … غیر از فروغستان، قوانینالسیاق، بقیه به صورت نسخۀ خطی و چاپ سنگیاند و هنوز منتشر نشدهاند.
مروری بر کتاب بحرالجواهر فی علمالدفاتر
کتابی است در علم حساب شامل دو بحر و یک ساحل، بحر اول در علم حساب و توابع آن که دارای سه شط است؛ شط اول در قواعد حساب که خود دارای چهار نهر می باشد و هر نهر دارای یک رشحه و چهار جدول و هر رشحه مبتنی بر سه سحاب و هر سحاب مشتمل بر سه قطره است که مطالب ارزندهای توسط میرزا ابراهیم عرب در سال 1279 قمری در علم حساب و محاسبات دیوانی به نستعلیق شکسته خوش و سیاق نگاشته شده است. این کتاب در سال 1271 شمسی در تهران به چاپ سنگی سپرده شد و مؤلف آن عبدالوهاب بن محمد امین حسینی شهشهانی اصفهانی از علمای ریاضی دوره قاجاریه است. این کتاب در سال 1350 شمسی توسط حاج محمد ایرانی مجرد به کتابخانه مرکزی اهدا گردیده است.
صفحه ابتدایی و انتهایی کتاب به نقش گل و بوته مزین شده و در حاشیه صفحه دوم و سوم نقش گل خودنمایی می کند.
تمامی صفحات دارای جدول کشی بوده و بسیاری از صورت معادلات به خط سیاق نگاشته شده است.
درباره نویسنده
نام کامل نویسنده براساس اشاره خود مولف در مقدمه اثر، عبدالوهاب ابن محمد امین شهشهانی حسینی اصفهانی است. از شرح حال نویسنده اطلاعات مشبعی در دست نیست. از تاریخ تولد وی نیز سخنی در منابع نیامده و درباره زادگاه او نیز اطلاع دقیقی در دست نیست. و مشخص نیست در اصفهان یا در تهران متولد شد؟ اطلاعات در این باب منحصر به معلوماتی است که جلالالدین همائی درباره اجداد او به دست داده است.
علوم غریبه علمی میراثی از انبیاء ، علمی ناباور، مطمئن و صحیح می باشد. این علوم برای نجات انسان ها و اصلاح زندگی آنها به وجود آمده است و باید از این علم به طرز صحیح استفاده نمود.
علوم غریبه تنها برای استفاده شخصی و یا آواره کردن و سرگردان نمودن کسی به وجود نیامده است و هم چنین این علم را برای منفعت خود و دنیا نیاموزید که هرگز موفق نخواهید شد، مگراینکه نیت دل خود را صاف نموده و فقط برای رضای خدا و عدالت در حقوق افراد استفاده نمایید.
دیدگاهی بنویسید